Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در برنامه پیام جمعه با انتقاد از وضع معیشتی و گرانی موجود در جامعه، تاکید کرد: این بیکاری و این سرگردانی و این فشار معیشتی، حاصل نادانی بعضی از افرادی است که در اقتصاد باید مراقبت می‌کردند چشمشان را به دشمن نمی‌دوختند باید از امکانات داخلی استفاده می‌کردند.

کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران در برنامه پیام جمعه گفت: سعادت را در دنیا تحصیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرکه از دنیاش استفاده نکند آخرت ندارد در قرآن شریف دارد بر این که این لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی انسان حاصل کار خودش را دربهشت خواهد دید اگر اینجا بذر نکنیم تلاش نکنیم خدمت نکنیم عبادت نکنیم جهاد نکنیم مبارزه نکنیم انقلاب نداشته باشیم و تحولات درونی برای خودمان کسب نکنیم، بهشت به ما مفتی نمی‌دهند خدای متعال کم ما را زیاد می‌کند، ولی اگر زمینه را خودمان فراهم نکنیم به ما بهشت نمی‌دهد.

او ادامه داد: از این جهت باید بدانیم که دنیا یک فرصت است یک تهدید، فرصت است برای کسی که می‌داند زندگی در این عالم مشکلات دارد، عقبه‌ها دارد، گردنه‌های سخت دارد. برای رسیدن به قله ما باید از قعر اسفل سافلین، نگاهمان به قله باشد. خودمان را بیرون بکشیم و من حرم، خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت ما روحی فداه را، فرمودند سعی کنید از حرم الهی خارج نشید من حرم الی حرم همیشه حرمی باشید حرامی نباشید هروقت انسان مرتکب حرام شد مرتکب غفلت شد، از حریم الهی از حرم خدا از بارگاه انس دوست، بیرون رفته است.

اهم صحبت‌های او به نقل از میزان از این قرار است:

*چه کردیم کدام ناشکری‌ها را کردیم که امروز جمعمان زیر قبه امام حسین جمع نیست، در نماز‌های جمعه جمع نیست. من توقع دارم شما که دلتان با خدا آرام می‌گیرد در این بلا‌های دنیوی، بلای کرونایی، بلای معیشتی بلای سوء مدیریت‌ها که به هیچکدام از وعده‌هایی که در ارزان کردن اجناس، در پایین آوردن قیمت پول‌های خارجی، بالابردن پول ملی، چه وعده‌ها داده شده بود، به هیچکدام وفا نشد، شما رنج می‌برید، ولی در این رنج‌ها سیمتان وصل باشد باید رنجتان هدف دار باشد تا تخریب بوجود نیاره، ویرانگر نباشه، سازنده باشه. وجود مبارک امام صادق ببینید چه اصولی را برای ما ترسیم می‌کند که ما هم از امام خودمان تبعیت کنیم.

*دانستم که خدا بر من مطلع است فَاسْتَحْیَیْتُ، چون خدا را بر خودم مطلع می‌یابم، متوجهم که خدا بر من اشراف داره، خدا منو نگاه می‌کنه، خدا منو زیر نظر داره، لذا همیشه دست و پای خودم را جمع می‌کنم، هیچوقت بی ملاحظه زندگی نمی‌کنم. اینایی که احتکار می‌کنند اینایی که می‌توانند گران نفروشند گران می‌فروشند، اینایی که مردم آزاری می‌کنند اینایی که کار خودشان را که نسبت به مردم باید امانت دار باشند کار را به موقع انجام دهند گرفتار بروکراسی شدند کار مردم را از امروز به فردا می‌اندازند، اینایی که در گمرک‌ها کالا‌های مردم را نگه داشتند گاهی کالا‌ها فاسد شد، گاهی فرصتش از دست رفت، این‌ها گویا خدا را بر خودشان مطلع نمی‌بینند. در درون خانواده‌ها در این ایامی که خانه نشینی یکی از کلاس‌های سازنده برای ما پیش آمده، نخواسته پیش آمده «عسی ان تکرهوا شیئا فهو خیر لکم» این تحمل اعضای خانواده، پرخاش نکردن، به هم نپریدن و همه تلخی‌ها را به شیرینی مبدل کردن، در خانه برنامه ریزی کردن به دعا‌ها سیر کردن، به مناجات‌های امام زین العابدین علیه السلام غور کردن و از این گنج‌های عرشی، ثروت معنوی اندوختن، بیکار نمانیم، قضای نمازهامون را داشته باشیم، مطالعات علمی داشته باشیم، از شبکه‌ها استفاده‌های علمی و دینی بکنیم، ارتباط با صلحا برقرار کنیم، از کلیپ‌های سازنده استفاده بکنیم.

*فرصت می‌توانید داشته باشید شما، این تهدید برای شما یک غنیمت می‌تواند باشد. خدا را بر خودمان مطلع ببینیم نمی‌توانیم بداخلاقی کنیم نیش زبان نمی‌توانیم داشته باشیم صدایمان را نمی‌تونیم کلفت بکنیم، بی احترامی و بی ادبی نمی‌توانیم داشته باشیم. کاسب در کسبش، پزشک در طبابتش مسئول اداری در امانت داری هشتاد میلیون جمعیت، این‌ها همه بر اساس این اعتقاد است که امام صادق علیه السلام یک حقیقت و واقعیت را فرمود مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْیَیْتُ

* من این را خودم تجربه دارم، تئوری نیست عرض می‌کنم اعتقاد دارم خدا رزق من را برای من، خودش پیش بینی کرده، ذخیره داره برای من، رزق من را دیگری نمی‌تواند بخورد. حسابی که خدا در خزینه خودش برای من باز کرده هیچکسی تو حساب من نمی‌تونه دست ببره. برادران خواهران ما وظیفه مان حرکته، کاره خدا روزی را خودش می‌رسانه بیکاری بی تقوایی است بی تقوایی بی برکتی میاره وگرنه خدا خزائنش در زمین نیست در آسمانه زمین هم کم بیاره خدا از آسمان میباره عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا یَأْکُلُهُ غَیْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ، چون روزی رو به دست خدا می‌دانستم دغدغه معیشتی نداشتم دغدغه کم آوردن وسایل زندگی رو نداشتم من باید بندگی بکنم من باید کار بکنم، من باید تلاش بکنم من باید برنامه ریزی بکنم من باید در سنگر‌های خدمت به جامعه حضور داشته باشم، اما رزاق خداست «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا» رزق کرم‌های زیر زمین رو میدهد، رزق این گنجشک‌هایی که هیچ انباری ذخیره‌ای ندارند می‌ده رزق عقرب‌ها و وحشی‌ها را می‌ده، رزق ما را هم او میده، بنابراین دل آرام دارید، به خودتان فشار نیارید برای آینده چه می‌شود چه می‌دانیم چه می‌شود، شما امروز به وظیفه خودتان عمل بکنید.

*این مرگ کرونا خودش یکی از عبرتهاست آماده بشویم، مرگ حق است کرونا هم نباشد به یک بهانه دیگری اجل می‌آید و ما رفتنی هستیم، ما ماندنی نیستیم. الدنیا دار ممر لا دار مقر دنیا پل عبوره، دنیا متجر و تجارتخانه است، دنیا مزرعه است، باید بریم زندگی را جای دیگر داشته باشیم لذا حضرت فرمودند، چون مرگ را حق دیدند هیچوقت غافل از مرگ نبودند، آنقدر خودم را پاک نگه می‌دارم، دستم را زبانم را چشمم را رسالتم را درست انجام می‌دم که وقتی مرگ آمد، سرافکنده نباشم، دست خالی نباشم.

*نه تنها کرونا بلاست، همه چیز دنیا بلاست. بلاست یعنی امتحانه، انسان را فرسوده می‌کنه دیدید کسی جوان بمانه «وَمَن نُّعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی ٱلْخَلْقِ» زندگی دنیا همه را فرسوده می‌کنه؛ لذا زندگی بلاست فرسایشی است زندگی در دنیا و انواع بیماری‌ها «وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ * وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ» خدای متعال می‌گوید ما بنامان بر این است که شما را آزمایش کنیم به شما بلا بدیم از مالتان کم میشه این اوضاع کرونایی درآمد‌ها را کم کرده، اوضاع اقتصادی جهان را با بحران مواجه کرده «وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ» داغ جوان چقدر جوان با این کرونا از دست ما رفتند و چقدر انسان‌های با کرامت با ارزش با همین بلا از ما جدا شدند، مبتلا به هجرانشان شدیم، دنیا همینه اینجا بنا نیست همیشه وصال باشد یه روز با همیم یه روز دیگه از هم جدامون می‌کنند. اینجا یوم الجمع نیست، جمع در بهشته اینجا زندگی زندگی هجرانی است، زندگی مفارقتی است «نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ» فرزندان را از آدم می‌گیره «وَالثَّمَرَاتِ» گاهی بلا‌های طبیعی میاد سیل میاد تمام درآمد‌های بعضی اشخاص را ازشون می‌گیره و کرونا میاد یک تشویش جهانی همراه میاره، گاهی جنگ میاد، فرمود «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ ٱلْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ ٱلَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم * مَّسَّتْهُمُ ٱلْبَأْسَاءُ وَٱلضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُواْ حَتَّی یَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥ مَتَی نَصْرُ ٱللَّهِ»

*رفتن به بهشت تحمل می‌خواهد از بیرون فشار می‌بینید، از درون سختی می‌بینید پرس می‌شوید باید مقاوم باشید باید استقامت کنید باید مقابله کنید با مشکلات، باید سنگر را خالی نکنید. باید از جبهه فرار نکنید، زندگی جبهه است جنگ با فقر است، جنگ با جهل است جنگ با دشمن غدار غارتگر است جنگ با استعمارگران است جنگ با نفوذی هاست جنگ با بدذات‌هایی است که مردم آزارند.

*اگر این جنگ‌ها را ما جدی نگیریم، جاماندیم. حالا این همه بلا و سختی که خدا در متن جامعه به ما خبر داده تا ما هویت دنیا را بشناسیم خودمان را برای سختی‌ها آماده کنیم آیا پناهگاهی هم داریم؟ بله خدا پناهگاه‌هایی برای تمین نیرو انرژی جهت مقاومت به ما معرفی فرموده یک: «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» فرمود نماز برای شما پناهگاهه هروقت کم آوردید، هروقت کارتان قفل شد هروقت به بن بست رسیدید، پاشید نماز بخونید. در میان نماز‌ها نماز استغاثه به حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها که ۵۱۰ بار در پنج سجده می‌گوییم یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی در مفاتیح الجنان مرحوم محدث قمی این نماز را آورده. برای رفع این بلای جهانی، منجی جهانی را با نماز بگیرید خدا خودش به ما گفته از نماز کمک بگیرید تا کم نیارید تو این فشارها، تو این سختی ها، «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» صبر مقاومته، صبر ایستادگی است، صبر استقامته، صبر خستگی ناپذیری است، صبر در سنگر ماندن و با فشار‌ها فرار نکردن از جبهه است، صبر روزه است، صبر ترک گناه است، صبر پا روی شهوت گذاشتن است، صبر در غضب، جرعه غضب را فروبردن و خانواده را به آتش نکشیدن است. با صبر زندگی را آرام کنید. با نماز زندگی را دارای پشتوانه قرار بدید. این سیم بیرونی را وصل کنید و این سیم درونی را تقویت کنید تا در پناه زندگی کنید تا نیفتید تا متلاشی نشید، تا به جان هم نیفتید. «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» دیگر دعاست، فرمود «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ» اگر دعای شما نباشد، خدایا بارال‌ها امرتنا بالدعا خدایا ما را دستور دادی، فرمان دادی دعا کنیم و خودت تضمین فرموده‌ای اجابت بکنی، فرمودی «ادعونی استجب لکم» امرتنی بالدعا و ضمنتنی الاجابه به من گفتی دعا کن آمدم دعا کنم، ولی به من قول دادی استجابت کنی در این ایام برادران خواهران جلسات خانوادگی داشته باشید دستجمعی دعا کنید دعای توسل بخوانید دعای یستشیر بخوانید دعای مشلول بخوانید با این دعا‌ها دریای رحم خدا را به جوش بیارید باشد که خدا یک دل شکسته‌ای را بپذیرد و امام زمان مان را برساند و این بلا را از سر بشریت کم کند و این بیکاری و این سرگردانی و این فشار معیشتی، این نادانی بعضی از افرادی که در اقتصاد باید مراقبت می‌کردند چشمشان را به دشمن نمی‌دوختند باید از امکانات داخلی استفاده می‌کردند. هرچه گفتند داریم ارزان می‌کنیم هی هرروز. این‌ها را باید ان شاءالله با تقوا و با معنویت با کار و تلاش و هماهنگی جبران کنیم. نهایتا خدا یک جمله فرموده فَفِرُّوا إِلَی اللَّهِ شما در هر بلایی گرفتار بشید اونی که همیشه با شما هست اون خداست، اون خداست، خداست. فَفِرُّوا إِلَی اللَّهِ به خدا پناه ببرید. هممون به پناه خدا برویم.

*پروردگارا به جوانان ما اشتغال دارای نشاط و بالندگی روزی کن. بارال‌ها دختران و پسران این مملکت را به خانه بخت رهنمون باش. زندگی‌ها را از ناسازگاری‌ها عصبانیت‌ها و پرخاشگری‌ها دور بگردان. صفا محبت مودت ایثار نثار به همه ما روزی بفرما و سایه پربرکت سکان دار کشتی انقلاب حکیم دوران مرد خدا نایب امام زمان رهبر نورانی و یارانش را با اقتدار و عزت و تاییدات غیبی تا ظهور حضرت و در کنار حضرت مستدام بفرما. نماز‌های جمعه را با نابودی این ویروس خدایا با رونق بیشتر به مردم ما روزی بفرما و ما را در اقیانوس جماعات قطره‌ای قرار بده که قطره ما در دریا دریا شود امام راحل شهدای سرافراز در درجاتشان بیفزا.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار کاظم صدیقی امام جمعه تهران داشته باشیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۳۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

فرارو-لیز بوکار؛ متخصصی برجسته در حوزه اخلاق دینی و استاد دین در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون است. بوکار به دلیل آثارش برنده جایزه نیز شده است. آثار نوشتاری، تدریس و سخنرانی‌های عمومی او طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهند از جراحی تغییر جنسیت گرفته تا سیاست لباس‌های مذهبی، اما عموما بر این تمرکز دارد که چگونه درک عمیق‌تر تفاوت مذهبی می‌تواند حس ما را از درست و خوب بودن تغییر دهد. تازه‌ترین کتاب او تحت عنوان "دزدیدن دین من: نه فقط هر گونه تملک فرهنگی" است. او در آن کتاب معضلات اخلاقی شکل آشفته تصاحب فرهنگی را باز می‌کند: وام گرفتن از آموزه‌های مذهبی، مناسک، و لباس به دلایل سیاسی، اقتصادی و درمانی. او حجاب را یک علاقه فمینیستی و نمادی از اتحاد مسلمانان قلمداد می‌کند. او حجاب را گونه‌ای از انواع لباس‌های فرهنگی قلمداد کرده که حتی می‌تواند تبدیل به مُد شود.

به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، از کودکی به ما گفته می‌شود که صبر یک فضیلت است و چیز‌های خوبی نصیب افراد صبور خواهد شد. بنابراین، بسیاری از ما روی پرورش صبر کار می‌کنیم. این عمل اغلب با یادگیری منتظر ماندن برای نوبت با یک اسباب بازی مورد علاقه در دوران کودکی آغاز می‌شود. در بزرگسالی تلاش می‌کنیم با صف‌های طولانی در بخش وسایل نقلیه موتوری یا در مورد سرعت کُند تغییرات سیاسی صبور باقی بمانیم.

در روایات دینی صبر بیش از حد انتظار و یا حتی بیش از تحمل سختی است. اما این بیش‌تر بودن صبر چیست و چگونه صبور بودن از ما انسان‌های بهتری می‌سازد؟

نوشته‌های "ابوحامد غزالی" متفکر ایرانی مسلمان دوره قرون وسطی می‌تواند به ما بینشی ارائه دهد یا به ما کمک کند تا بفهمیم چرا باید صبر و شکیبایی را تمرین کرده و هم چنین به ما در زمانی که نیازی نیست صبور باشیم خواهد گفت.

غزالی که بود؟

غزالی که در سال ۱۰۵۸ میلادی در ایران متولد شد به عنوان یک فقیه، فیلسوف و متکلم مورد احترام بود. او برای دفاع از اسلام به نقاطی مانند بغداد و بیت المقدس سفر کرد و استدلال نمود که بین عقل و وحی تضادی وجود ندارد. به طور خاص او به دلیل تطبیق فلسفه ارسطو که احتمالا آن را با ترجمه عربی خوانده بود با الهیات اسلامی شهرت داشت. غزالی نویسنده‌ای پرکار بود و یکی از مهم‌ترین آثار او "احیاء علوم دینی" یا "احیاء العلوم الدین" راهنمای عملی برای داشتن زندگی اخلاقی مسلمان است. این اثر در مجموع از چهل جلد تشکیل شده که در چهار بخش هر کتاب تنظیم شده است. بخش اول به شعائر اسلامی می‌پردازد. بخش دوم به آداب و رسوم محلی بخش سوم به رذائلی که باید از آن‌ها اجتناب ورزید و بخش چهارم به فضائلی می‌پردازد که باید برای آن تلاش کرد. بحث غزالی از صبر در جلد سی و دوم از بخش چهارم "درباره صبر و شُکر" یا گکتاب الصبر والشکر" آمده است.

او صبر را به عنوان یک ویژگی اساسی انسانی توصیف می‌کند که برای دستیابی به اهداف ارزش محور بسیار مهم است و البته هشداری را برای زمانی که نیاز به بی صبری وجود دارد ارائه می‌دهد.

صبر چیست؟

به گفته غزالی انسان‌ها دارای انگیزه‌های رقابتی هستند: انگیزه دین و انگیزه میل و هوی و هوس. زندگی عرصه مبارزه بین این دو انگیزه است که او آن را با استعاره نبرد توصیف می‌کند: "حمایت از انگیزه مذهبی از جانب فرشتگان است که سپاهیان خدا را تقویت می‌کنند در حالی که حمایت از انگیزه میل و هوی و هوس از جانب شیاطین است که دشمنان خداوند را تقویت می‌کنند. میزان صبر ما چیزی است که تعیین می‌کند چه کسی برنده نبرد است".

غزالی می‌گوید: "اگر فردی ثابت قدم بماند تا انگیزه دینی پیروز شود سپاهیان خدا پیروز می‌شوند و او به سپاه صابرین می‌پیوندد، اما اگر سست شود تا هوی و هوس بر او غلبه کند به پیروان شیاطین می‌پیوندد". به عبارت دیگر، برای غزالی صبر عامل تعیین کننده‌ای است که نشان می‌دهد آیا ما از تمامی ظرفیت بالقوه انسانی خود برای زندگی اخلاقی استفاده می‌کنیم یا خیر.

صبر، ارزش‌ها و اهداف

از نظر غزالی برای مسلمان خوب بودن نیز صبر لازم است. اما درک او از چگونگی کارکرد صبر بر یک نظریه اخلاقی استوار است و می‌تواند خارج از جهان بینی صریحا اسلامی آن به کار رود.

همه چیز با تعهد به ارزش‌های اصلی آغاز می‌شود. برای مسلمانی مانند غزالی این ارزش‌ها برآمده از سنت و جامعه اسلامی یا "امت" آگاه است و شامل مواردی مانند عدالت و رحمت می‌شود. این ارزش‌های خاص ممکن است به طور جهانی قابل اجرا باشند یا ممکن است مجموعه دیگری از ارزش‌ها را نیز داشته باشید که برای شما مهم هستند برای مثال، تعهد به عدالت اجتماعی، یا دوست خوب بودن یا دروغ نگفتن.

زیستن به به گونه‌ای که با این ارزش‌های اصلی سازگار باشد چیزی است که زندگی اخلاقی به آن می‌پردازد. صبر به گفته غزالی این است که چگونه ما دائما مطمئن می‌شویم که اقدامات مان در خدمت این هدف است. این بدان معناست که صبر فقط تحمل درد ناشی از عصبانیت یک کودک نوپا نیست.

تحمل آن درد با هدفی صورت می‌گیرد. کاربرد موفقیت آمیز صبر نه با میزان رنجی که تحمل می‌کنیم، بلکه با پیشرفت ما به سمت یک هدف خاص مانند تربیت کودکی سالم و شاد که در نهایت می‌تواند احساسات خود را تنظیم کند سنجیده می‌شود. در درک غزالی از صبر همه ما به آن نیاز داریم تا زمانی که همه چیز بر وفق مراد ما نیست به اصول و ایده‌های اصلی خود متعهد باقی بمانیم.

هنگامی که به بی صبری نیاز است

یکی از انتقادات به ایده صبر آن است که می‌تواند منجر به انفعال شود یا برای خاموش کردن گلایه موجه بکار برده شود. برای مثال، "جولیوس فلمینگ" محقق مطالعات آفریقایی در کتاب خود با عنوان "صبر سیاه" به اهمیت "خودداری رادیکال از صبر کردن" در شرایط نژادپرستی سیستمیک می‌پردازد. مسلما انواعی از بی عدالتی‌ها و رنج‌ها در دنیا وجود دارند که نباید با آرامش آن‌ها را تحمل کنیم. غزالی علیرغم تعهدش به اهمیت صبر در زندگی اخلاقی جایی نیز برای بی تابی و عدم صبر کردن در نظر می‌گیرد. او می‌نویسد:"در مواردی که صبر ضرر به همراه دارد صبر کردن حرام است مانند شاهد بودن بریدن دست یک پسر بدن و ساکت ماندن".

این موارد نمونه‌هایی از آسیب به خود یا عزیزان است، اما آیا می‌توان ضرورت صبر نکردن را به آسیب‌های اجتماعی مانند نژادپرستی سیستماتیک یا فقر نیز تعمیم داد؟ همان گونه که برخی از دانشمندان علوم  قرآنی استدلال کرده اند صبر واقعی گاهی نیاز به عمل دارد. غزالی می‌نویسد:"به خاطر این که صبر نیمی از ایمان است تصور نکنید که همه جا ستودنی است. آن چه مورد نظر است انواع خاصی از صبر است". به طور خلاصه همه نوع صبری خوب نیست تنها صبری که در خدمت اهداف درست باشد کلید زندگی اخلاقی است. این سوال که کدام اهداف درست هستند پرسشی است که همه ما باید برای خود به آن پاسخ دهیم.

دیگر خبرها

  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود | تا شایعات هست نباید اصرار بر حضور در نماز جمعه داشت
  • بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود /تا زمانی که شایعات دراینباره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • (عکس) روبوسی کاظم صدیقی و وزیر ارشاد در نماز جمعه
  • محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی